Mire képes az általános iskolai nyelvoktatás?
Lehetséges-e iskolai keretek között megtanulni egy vagy két idegen nyelvet és ha igen milyen nyelv vagy nyelvek legyenek ezek? Ezekhez hasonló kérdéseket sokszor feltesznek szülők is és a tanárok is, hiszen az órák száma csak a legégetőbb probléma jelenleg.
Melyek a legfontosabb problémák a nyelvtanításban jelenleg?
Az általános iskolában heti három óra kevés, de a gimnáziumban is, ennyi csak a tehetséges és ambiciózus gyerekeknek elég, ha nem túl tehetséges nem fog tudni megtanulni beszélni egy idegen nyelven ilyen kevés óraszámban.
Az idegen nyelv alapvetően készségtárgy, ha nem sikerül mindjárt az elején megszerettetni akkor elveszik a gyerek. A gyerek nyelvtanulásának ugyanakkor számos olyan területe van, ahol szenzációsan halad. A tanárok nem érzik a nyelv készségtárgy jellegét és elvárják a hibátlan nyelvtani beszédet, pedig nem kellene.
Az a legnagyobb problémák egyike, hogy főként a nyelvtanárok elmennek a pályáról, mert más pályákon nagyobb a mozgásterük, minden diák által ismert jelenség, hogy a tanárok a tanév során jönnek-mennek. Négy középiskolai év alatt, manapság legalább öt-hat nyelvtanár váltja egymást. Minden tanár más rendszert, más módszert, még esetleg könyvet is jelent, a csoportnak időre van szüksége megszokni az új tanárt ez bizony lassító tényező. Otthoni nyelvtanulás angolul a BeHappy angol nyelviskola segítségével már könnyen megoldható, így plusz segítséget bárki igénybe vehet.
Hogyan állnak a szülők a nyelvtanuláshoz?
Természetesen minden szülő szeretné, ha a gyereke beszélne valamilyen idegen nyelvet, miután a szülők közül is viszonylag kevesen beszélnek nyelveket. Ez fontos, hiszen mindegy, hogy humán vagy reál pályára megy a gyerek a nyelvismeretet már eszközként fogja használni.
Biztosan meg lehet tanítani egy nyelvet az iskolában, hogy mennyire az bizony a körülményektől függ. A nyugati országokban az a nagy előnyük a gyerekeknek, hogy utaznak. A hollandok tudnak négy nyelvet, mert cserediákként mindenhova eljutnak.
Magyarországon ez a szegénység miatt és az érdektelenség miatt nem valósítható meg teljesen, de aki iskolába jár és kommunikálni akar, azt meg lehet tanítani egy idegen nyelvre.
Az emberek véleménye szerint az iskola a kevés óraszámmal és a tömeg oktatással nem alkalmas arra, hogy eljuttassa a gyereket egy megfelelő szintre. Ezért van a magán nyelviskoláknak jó piaca.
Mi lehet a cél a mai állami nyelvoktatásban?
Az állami nyelvoktatásban a középfokú nyelvvizsga körüli szint a reális cél, amennyire meg lehet tanítani a közoktatás keretén belül a nyelvet. A gimnáziumi nyelvoktatás célja nem a nyelvvizsga, hanem, hogy mint készségtárgyat tanulja meg a gyerek.
Persze a nyelvoktatás során megszerzett ismereteket a szünetekben sem szabad ismétlés és gyakorlás nélkül hagyni, hiszen akkor a megszerzett tudás tudás egy része elveszhet.
Összegezve
Elmondhatjuk, hogy az állami iskolai oktatásban is meg lehet tanulni egy idegen nyelvet, természetesen ehhez a gyerek tehetségére és szorgalmára is szükség van.